Δρ Αρχαιολόγος-Μουσειολόγος
trantaa@piraeusbank.gr
Η Αλεξάνδρα Τράντα εργάζεται ως μουσειολόγος στην Υπηρεσία Μουσείων του ΠΙΟΠ. Είναι απόφοιτος και διδάκτορας του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας (Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων). Έχει μεταπτυχιακό τίτλο στις Μουσειακές Σπουδές (ΕΚΠΑ) και έχει διεξάγει μεταδιδακτορική έρευνα στη Μουσειολογία-Μουσειοπαιδαγωγική (Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας), η οποία χρηματοδοτήθηκε από το ΙΚΥ και εκδόθηκε από την Εκδοτική Αθηνών. Έχει διδάξει Μουσειακή Αγωγή στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (ΠΤΠΕ) και Μουσειολογία στο ΠΑΔΑ (Τμήμα Αρχειονομίας, Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης). Διδάσκει το μάθημα «Συγκρότηση, επιμέλεια και τεκμηρίωση μουσειακών συλλογών και συνόλων» στο ΠΜΣ Μουσειακές Σπουδές.
Ερευνητικά Ενδιαφέροντα
Έχω συμμετάσχει στη δημιουργία μόνιμων και δεκάδων περιοδικών εκθέσεων, έχω ασχοληθεί με ποικίλα ζητήματα συλλογής, οργάνωσης, διαχείρισης των μουσειακών αντικειμένων, με θέματα ερμηνείας και επικοινωνίας της πολιτιστικής κληρονομιάς, καθώς και με τον σχεδιασμό πολυάριθμων εκπαιδευτικών προγραμμάτων και παιδαγωγικών δράσεων για ποικίλες ομάδες κοινού (ενδεικτικά: παιδιά, οικογένειες, ενήλικες, ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, άτομα πάσχοντα από άνοια, κ.λπ.). Στα ερευνητικά μου ενδιαφέροντα περιλαμβάνονται η ιστορία των μουσείων, η μουσειακή εκπαίδευση, η μάθηση μέσω των αντικειμένων, οι μουσειακές πρακτικές, ο υλικός πολιτισμός.
Επιλεγμένες Επιστημονικές Δημοσιεύσεις
Αλεξάνδρα Τράντα, Αρχαιολογική, μουσειολογική και εκπαιδευτική προσέγγιση μουσειακών προϊστορικών συλλογών στην Ελλάδα, Αθήνα: Εκδοτική Αθηνών 2019, ISBN 978-960-213-469-6, κωδικός στον Εύδοξο: 86200143.
Alexandra Tranta-Nikoli, «Representing “Greek” prehistory: some remarks», in: Peter Aronsson and Andreas Nyblom (eds.), Making National Museums IV: Comparing- national museums, territories, nation-building and change, Linköping University, Norrköping, Sweden 2008, 143-149
http://www.ep.liu.se/ecp/030/010/ecp0830010.pdf
Αλεξάνδρα Τράντα-Νικόλη, «Νεολιθικές Συλλογές στην Ελλάδα: Μια αρχαιολογική και μουσειολογική προσέγγιση» Αρχαιολογία και Τέχνες, τχ. 111, Ιούνιος 2009, 67- 74. https://www.archaiologia.gr/wp-content/uploads/2011/07/111-11.pdf
Χαράλαμπος Χάιτας, Αλεξάνδρα Τράντα, «Όταν τα αντικείμενα αγγίζονται… το παράδειγμα της έκθεσης Πρόσωπα και Πράγματα», Το Μουσείο, επιστημονικό περιοδικό του Κέντρου Μουσειακών Ερευνών του Πανεπιστημίου Αθηνών, τεύχος 7, Σεπτέμβριος 2010, 4-13. http://museum-studies.uoa.gr/images/artcl/museumpub/teyxos7.pdf
Αλεξάνδρα Τράντα, Μουσειακή εκπαίδευση στην πράξη: ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τη Νεολιθική Εποχή, Το Μουσείο, επιστημονικό περιοδικό του Κέντρου Μουσειακών Ερευνών του Πανεπιστημίου Αθηνών, τεύχη 8-9, Φεβρουάριος 2013, 52-59. http://museum-studies.uoa.gr/images/artcl/museumpub/teyxos8.pdf
Alexandra Tranta (2016), “Assimilating the museum experience: Dimensions of the education of potential museum educators, based on the results of a limited survey among students of Preschool Education”, ICOM Education 2015, 181-199. https://drive.google.com/file/d/0B8yHu7SudP4kNHVQR0JzeWc5ZVE/view
Alexandra Tranta (2020), “S. Pearce’s model for studying objects and its application to a baptismal cross”, Journal of Integrated Information Management, Vol 05, No 01, (Online), DOI: 10.26265/jiim.v5i1.4433
Eleni Alexandri, Alexandra Tranta (2020), «Hadrian’s aqueduct in Athens. Educational activity project in the context of promoting cultural heritage among youth» (Journal of Integrated Information Management, Vol 05, No 02, Online), DOI: 10.26265/jiim.v5i2.4474
Alexandra Tranta, Eleni Alexandri, Konstantinos Kyprianos (2021), «Young People and Museums in the Time of Covid-19», Museum Management and Curatorship, DOI: 10.1080/09647775.2021.1969679
Nadia Macha-Bizoumi, Alexandra Tranta (2022), «Universities’ folklore museum collections in Greece: past, present, future» (UMAC 14:1). University Museums and Collection Journal (icom.museum)