Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer

ΔΠΜΣ Μουσειακές Σπουδές

ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΛΕΣΟΠΟΥΛΟΥ

Επίκουρη Καθηγήτρια Μουσειακής Αγωγής
deskal@uniwa.gr

Η Δέσποινα Καλεσοπούλου είναι Επίκουρη Καθηγήτρια Μουσειακής Αγωγής στο Τμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής από το 2020. Σπούδασε Αρχαιολογία και Ιστορία Τέχνης (Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών), Μουσειολογία (Πανεπιστήμιο Leicester, UK) και εκπόνησε τη διδακτορική της διατριβή στο Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με θέμα τον σχεδιασμό και την προσαρμογή των εκθεσιακών περιβαλλόντων για το παιδικό κοινό. Έχει εργαστεί για περισσότερα από 20 χρόνια σε ποικίλα μουσεία τέχνης και πολιτισμού, με εμβληματικότερο όλων το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

Ερευνητικά Ενδιαφέροντα

Οι δημοσιεύσεις και τα κύρια ερευνητικά της ενδιαφέροντα αφορούν στον εκπαιδευτικό, κοινωνικό και επικοινωνιακό ρόλο των μουσείων και ειδικότερα τον σχεδιασμό εκθεσιακών περιβαλλόντων για παιδιά, την αλληλεπίδραση των μικρών παιδιών με το μουσειακό περιβάλλον, τον συμπεριληπτικό σχεδιασμό δράσεων και εκθεσιακού χώρου, τη βιωματική και τη διαγενεακή μάθηση στο μουσείο, τη μουσειακή ερμηνεία, την κοινωνική ευθύνη των μουσείων και τη συμβολή τους στην υγεία και την ευημερία των ανθρώπων. Οι τρέχουσες έρευνές της αφορούν στην προώθηση της διαγενεακής επικοινωνίας και μάθησης και την υποστήριξη της πολιτότητας και της κοινωνικής δικαιοσύνης μέσα από τις εκπαιδευτικές δράσεις των μουσείων.

Ενδεικτικές Επιστημονικές Δημοσιεύσεις

Καλεσοπούλου Δ. & Μουσένα, Ε. (2022). Εκπαιδευτικά προγράμματα στα ελληνικά αρχαιολογικά μουσεία και σύγχρονες προκλήσεις ως προς την Εκπαίδευση στην Πολιτότητα, Νέα Παιδεία 183 (Ιούλιος-Αύγουστος-Σεπτέμβριος), σελ. 27-44.

Kalessopoulou, D. (2021). Visitor Experiences at the National Archaeological Museum: Considering Emerging Values and Renewed Agendas, International Journal of Advanced Research and Review, Vol. 6 (4), 35-52.

Καλεσοπούλου, Δ. & Κουσερή, Γ. (2020). Γράφοντας τις δικές μας «Οδύσσειες»: Η δημιουργική προσέγγιση του μουσειακού κόσμου μέσα από τον κόσμο της λογοτεχνίας, Διεθνές ηλεκτρονικό περιοδικό MuseumEdu, 89-113.

Καλεσοπούλου, Δ. (2019). Το πρώτο Εθνικό Μουσείο της νεότερης Ελλάδας. Στο Μ. Λαγογιάννη-Γεωργακαράκου & Θ. Κουτσογιάννης (Επιμ.), Δι’αυτά πολεμήσαμεν… Αρχαιότητες και Ελληνική Επανάσταση (σελ. 314-333). Αθήνα: Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων (ΤΑΠ).

Kalessopoulou, D. (2019). Sense of place in child-centered museums: charting children’s place meanings, Children, Youth and Environments 29(2), 51-76.

Kalessopoulou, D. (2017). Capturing the untold: photography as a tool for empowering children to interpret their embodied experiences in museums, Journal of Visual Literacy36(3-4),164-183.

Καλεσοπούλου, Δ. (2015). Ο μουσειολογικός σχεδιασμός της έκθεσης: Προσεγγίζοντας το πολυχρονικό τοπίο της πόλης. Στο Λαγογιάννη-Γεωργακαράκου, Μ. & Κουτσογιάννης, Θ. (Επιμ.), Ένα όνειρο ανάμεσα σε υπέροχα ερείπια... Περίπατος στην Αθήνα των περιηγητών, 17ος-19ος αιώνας – Κατάλογος έκθεσης (σελ. 346-363). Αθήνα: Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων.

Καλεσοπούλου, Δ. (2011). Δομώντας διαδραστικές εμπειρίες στο Μουσείο. Στο Καλεσοπούλου, Δ. (Επιμ.),Παιδί και εκπαίδευση στο μουσείο: Θεωρητικές αφετηρίες, παιδαγωγικές πρακτικές (σελ. 93-111). Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη.

Kalessopoulou, D. (2002). Children’s museums in hospitals. In Sandell, R. (Ed.), Museums, society, inequality (pp. 190-199). London: Routledge.

Mouliou, M., & Kalessopoulou, D. (2012). Emblematic museum objects of national significance: in search of their multiple meanings and values. In Dudley, S., A. J. Barnes, J. Binnie, J. Petrov, & J. Walklate (Eds), The thing about museums: objects and experience, representation and contestation. Essays in honour of Professor Susan M. Pearce (pp. 47-68). London: Routledge.